Za nami trzy mecze Premier League, a Chelsea nadal pozostaje bez głównego sponsora na koszulkach. Jak na ten moment wygląda sytuacja?

Riyadh Air

W ostatnim czasie kierownictwo The Blues gościło przedstawicieli państwowych saudyjskich linii lotniczych Riyadh Air. Przedstawili oni potencjalną umowę sponsoringu, gdyż klub dalej pozostaje bez głównego sponsora.

Riyadh Air, które sponsoruje już Atletico Madryt, jest własnością saudyjskiego Publicznego Funduszu Inwestycyjnego Arabii Saudyjskiej. Większościowy właściciel Newcastle, książę Mohammed bin Salman otworzył linie w marcu, a pierwszy lot planowany jest na 2025 rok.

Spotkanie miało miejsce podczas przegranego 0:1 meczu z Nottingham. Delegację z Arabii ugościł dyrektor generalny Chelsea, Chris Jurasek. Klub przedstawił liniom lotniczym propozycję wieloletniej umowy sponsorskiej zarówno dla męskiej, jak i żeńskiej drużyny.

Kaiyun Sports

Kolejnym pretendentem do sponsora koszulki jest strona bukmacherska
Kaiyun Sports, która w zeszłym tygodniu ogłosiła zawarcie umowy z Nottingham Forest. Ta propozycja wydaje się być skierowana do klientów w Chinach – gdzie hazard jest nielegalny – i uzyskuje dostęp do brytyjskiego rynku poprzez umowę „white label” z firmą na wyspie Man.

Nie jest wiadome, w jakim kraju Kaiyun Sports ma siedzibę lub kim są jej właściciele. Jest to niezwykle nietypowe w przypadku umów sponsorskich o tak dużym znaczeniu. Chelsea wydaje się tym nie przejmować, gdyż firma ma obowiązujące umowy z Realem, Crystal Palace czy Interem. Co więcej, logo firmy było wyświetlane na bilbordach na Stamford Bridge, co oznacza, że jakaś umowa partnerska już istnieje.

Zespoły Premier League głosowały za zakazem umów sponsorskich klubów z firmami hazardowymi na koszulkach do 2026 roku. Na ten moment jednak 8 z 20 drużyn najwyższej klasy rozgrywkowej ma takie umowy już zawarte.

Jak dotąd koszulki Londyńczyków były w tym sezonie puste, ponieważ umowa z Three wygasła wraz z końcem sezonu. Chelsea prowadziła negocjacje z Infinite Athlete, ale umowa wciąż czeka na zatwierdzenie przez Premier League.

Infinite Athlete

Infinite Athlete to niedawno utworzona firma, która powstała, gdy
Tempus Ex Machina (firma technologiczna, która podpisała siedmioletnie
partnerstwo z Chelsea w kwietniu) przejęła Biocore. Oznacza to, że Tempus działa teraz pod nazwą Infinite Athlete. Fundusz inwestycyjny Silver Lake – który posiada 18% udziałów w City Football Group – także jest inwestorem w Infinite Athlete.

Potencjalna umowa z Infinite Athlete ma obowiązywać tylko do końca sezonu, ponieważ firma stara się wejść na europejski rynek sportowy.


Chelsea przeszukuje rynek w poszukiwaniu długoterminowych umów, które obowiązywałyby od początku przyszłego sezonu. Na ten moment tylko Riyadh Air i Kaiyun Sports odbyły z klubem jakiekolwiek spotkania. Poufne źródła The Athletic donoszą, że The Blues prowadzą rozmowy z innymi firmami, w tym dużą firmą technologiczną w USA. Na dodatek podkreślają, że żadna z umów nie jest w zaawansowanym etapie.

Jeśli umowa z Infinite nie zostanie zawarta, zainteresowane przede wszystkim jest Kaiyun. Ta umowa jest na etapie zatwierdzania przez Premier League i pozostaje na pierwszym miejscu. Władze PL analizują zarówno wartość rynkową umowy, jak i źródła finansowania firmy.

Zespół handlowy Chelsea koncentruje się głównie na firmach z branży lotniczej, ubezpieczeniowej, technologicznej czy sektora usług finansowych. The Blues poszukują umowy wartej 60 milionów funtów (75 milionów dolarów) rocznie. Ma to być umowa konkurencyjna do tej, jaką posiada Arsenal z Emirates. Wartość może się zmieniać w zależności od różnych czynników takich jak długość umowy, aktywa zawarte w umowie oraz to, czy klub rywalizuje w Lidze Mistrzów.


Gdyby Chelsea podpisała umowę z saudyjskimi liniami lotniczymi oznaczałoby to, że trzy kluby z Big Six mają zawarte takie umowy: Manchester City z Etihad Airways oraz wspomniany wyżej Arsenal z Emirates.

W lipcu The Blues ogłosiła firmę Oman Air jako oficjalnego partnera lotniczego klubu w ramach wieloletniej umowy.

Portal The Athletic zwrócił się do Chelsea, Kaiyun Sports i Infinite Athlete o komentarz.


 

ŹRÓDŁOThe Athletic